O budovaní rannej rutiny a vstávaní skoro som toho už veľa čítal a niečo aj napísal. Napriek tomu som sa rád nechal zlákať na ďalšiu knihu, ktorá sa tejto téme venuje.

Robin Sharma je autor, ktorý sa do celosvetového povedomia dostal vďaka svojej prvej knihe – Mních, ktorý predal svoje Ferrari. Priznám sa, že túto knihu som nečítal, resp. niekedy dávno som ju začal čítať, no nebavila ma, tak som ju znova odložil.

Pri čítaní Klubu ranostajov som na chvíľu zažil malé deja-vu a v jednom momente som si myslel, že asi nedočítam ani túto knihu. No napokon som zotrval a dozvedel sa pár zaujímavých myšlienok.

Klub ranostajov je 262 strán propagácie vstávania o 5:00 a budovania rannej rutiny, ktorá Vám zabezpečí úspech a všetko čo budete potrebovať. Podľa autora je čas medzi 5:00 a 6:00 ráno tou hodinou, ktorá odlišuje úspešných od neúspešných. Táto kniha je zaujímavou kombináciou praktických modelov a postupov, ktoré môžete začať aplikovať a zároveň vyzýva k hlbšiemu zamysleniu sa nad životom. Napriek mojej prvotnej skepse, som tu našiel  niekoľko zaujímavých myšlienok. Jedna z najzaujímavejších (ktorá sa aj tiahne celou knihou) pre mňa bola táto:

„Každá zmena je na začiatku ťažká, uprostred zložitá a na konci úžasná.“

Autor ponúka hneď niekoľko modelov na dosiahnutie úspechu a ranné vstávanie, ktoré Vám to má umožniť. Osobne pre mňa boli niektoré zaujímavým uhlom pohľadu na problematiku, ktorú som už poznal, iné boli pre mňa úplne nové. Napríklad, stretol som sa už s mnohými názormi ako dlho trvá vybudovať nový návyk, z ktorých asi najpopulárnejší je, že je potrebných 21 dní. Robin Sharma ponúka iný názor a síce, že na vybudovaniu návyku potrebujete minimálne 66 dní, počas ktorých prejdete fázou Zničenia, Zavedenia a Integrácie.

Asi najdôležitejší model nájdete na strane 173, hoci sa spomína už od úvodu knihy. Je to Recept 20/20/20 a vysvetľuje, čo by ste počas tej kľúčovej hodiny medzi 5:00 a 6:00 ráno mali robiť. Podľa tohto modelu by ste mali:

• Prvých 20 minút venovať Pohybu – intenzívnemu cvičeniu, počas ktorého sa spotíte
  • Druhých 20 minút Rozjímaniu – písaniu do denníka, meditovaniu, rozmýšľaniu, modleniu, plánovanie
  • Tretích 20 minút Rastu – čítaniu kníh, študovaniu, počúvaniu audio-nahrávok a venovaniu sa svojim cieľom

Čo sa mi na autorovi a tejto knihe páči je to, že napriek (pre mňa)  jemne ezoterickému podtónu celého príbehu, dopĺňa svoje myšlienky a modely o vedecké výskumy a zistenia. Taktiež sa mi páči, že vyznáva zdravý perfekcionizmus a tvrdú a sústredenú prácu. Teda nie sú to len nejaké mantry a afirmácie. Dodržiavať jeho modely si vyžaduje vybudovanie nových návykov, a v skratke – treba makať.

Robin Sharma však na rozdiel od iných autorov venujúcich sa tejto problematike, zvolil úplne iný štýl písania a výsledkom je akási beletrizovaná motivačná literatúra. Ten kto čítal niektoré zo Sharmových predchádzajúcich kníh je s týmto štýlom písania asi stotožnení. Ja však na to úplne zvyknutí nie som, a počas čítania som sa nevedel ubrániť myšlienke, že kľúčové body tejto 262-stranovej knihy by sa zmestili aj na 30 strán. Aby som to uzavrel, ak ste oboznámení so štýlom akým Robin Sharma odovzdáva svoje (musím povedať zaujímavé) myšlienky, a vyhovuje vám tento štýl, určite kúpu tejto knihy neoľutujete. Ak ste skôr prakticky orientovaný, a chcete dostať dôležité informácie jasne, štruktúrovane, zrozumiteľne a pokope, bude Vám asi trvať o niečo dlhšie kým sa cez knihu prelúskate, no možno si v tom tak ako ja, napokon nájdete to svoje.

Knihu si môžete kúpiť napríklad v Martinuse, ale dostupná je aj v službe Scribd.