Pre niekoho strašiak, pre iného malina. Závidíme tým, pre ktorých je spoznávanie nových ľudí ľahké a dokážu sa rozprávať s hocikým o hocičom. Asi každý z nás má vo svojom okruhu takéhoto človeka. Ja viem o dvoch, ktorí sú podľa môjho názoru majstrami networkingu a možno o tom ani nevedia. Čo majú spoločné?

Počúvajú, pýtajú sa, pomáhajú a prepájajú.

Trpezlivo a so záujmom si ma vypočujú, opýtajú sa doplňujúcu otázku, okamžite hľadajú cestu ako pomôcť a poradiť, a ak vedia o niekom inom kto môže pomôcť, okamžite začínajú svoje kontakty prepájať.

„Ak chcete ísť rýchlo, choďte sami. Ak chcete ísť ďaleko, choďte s niekým“

africké príslovie

Títo dvaja ľudia z môjho okolia, ktorých ja považujem za majstrov networkingu to robia automaticky a autenticky. Jednoducho sú takí. Ak patríte k tým „menej šťastným“, a zoznamovanie je pre vás náročnejšie, prečítajte si moje 3 tipy ako na networking. 

1. Pripravte si dobrý Elevator Pitch

Pojem Elevator Pitch je známy už niekoľko rokov. Jeho základná myšlienka je vtesnať prezentáciu seba alebo svojho biznisu/služby/produktu, do 30 sekúnd, čo je približne jedna jazda výťahom.

Príležitosťou na zoznámenie sú mnohokrát konferencie, no aj to iba počas prestávok. Prídťe pripravený a využite networkingový čas naplno. Pravdepodobne neuzatvoríte obchod svojho života počas 10-minútovej prestávky medzi prednáškami, ale to ani nie je cieľom. Cieľom je vo veľmi krátkom čase zaujať natoľko, že ostanete v kontakte aj po skončení konferencie, a ako toto spojenie využijete a zužitkujete, je už iba na vás. Tipy, ako si vytvoriť zapamätateľný Elevator Pitch nájdete v tomto článku.

2. Počúvajte a pýtajte sa – snažte sa pomôcť

Základom networkingu nie je rozprávať, ale počúvať. Vašim cieľom je získavať kontakty, spojenia, obchodných partnerov či priateľov, nie predať službu či tovar tu a teraz. Na to sú trhy, výstavy, obchodné stretnutia.

Vašim zámerom by malo byť spoznať nových ľudí, s ktorými ostanete v kontakte aj po skončení eventu, kde sa prvýkrát stretnete. Aby sa vám to podarilo, musíte v prvom rade počúvať, až potom rozprávať. Čo to znamená?

Pýtajte sa. Veľa. Ale pýtajte sa so záujmom, nadväzujte na odpovede, ktoré dostávate. Každý o sebe rád hovorí, preto ak necháte druhej strane priestor, ocení to. Pýtajte sa doplňujúce otázky. Zistite o danom človeku a jeho činnosti čo najviac. Nie preto, aby ste tieto informácie mohli zneužiť. Práve naopak. Preto, aby ste človeku mohli pomôcť.

Vzájomná pomoc je najsilnejšou stránkou akejkoľvek komunity. A vy si budujete komunitu. Ak chcete vykročiť pri budovaní (akéhokoľvek) nového vzťahu tým správnym smerom, začnite tým, že človeku pomôžete. Pomoc môže byť rôzna – odporučenie dobrej knihy, ktorá môže pomôcť s jeho problémom, prepojenie na iného známeho, či vlastná pomoc.

Ak nebudete počúvať a pýtať sa, nikdy nezistíte s čím môžete človeku pomôcť.

Nezabúdajte tiež, že networking nie je iba o zoznamovaní sa s novými ľuďmi, ale aj o prepájaní týchto ľudí s vašimi existujúcimi kontaktmi. Známy podnikateľ, motivátor a rečník Simon Sinek povedal:

„Skutočná hodnota networkingu nie je v tom, koľko ľudí dokážeme spoznať, ale v tom, koľko ľudí dokážeme predstaviť ďalším.“

3. Zapojte hravosť

Ak sú pre vás networkingové príležitosti skôr hrôzou než príležitosťou, no zároveň sa nechcete vzdať a potrebujete začať budovať sieť, skúste využiť princíp Gamification. Urobte si z toho malú hru a odmeňte sa za úspech. Dajte si cieľ, napríklad, osloviť aspoň 5 ľudí, a za každého koho oslovíte sa odmeňte.

4. Ustrážte si čas

Ak je vašim cieľom budovať sieť kontaktov, mali by ste svoj čas venovať tomu, aby ste sa zoznámili s čo možno najväčším počtom ľudí. Čo sa mnohokrát stáva (najmä ak ste introvert, alebo všeobecne nevyhľadávate takéto eventy) je, že sa zoznámite s jedným človekom, a potom s ním strávite každú prestávku a neustále hľadáte nové konverzačné témy. Ak človek na druhej strane nie je networkingovým matadorom, je možné, že vás v tom nechá (možno to aj jemu takto vyhovuje) a tak za celý čas stretnete iba jedného človeka. Samozrejme, ak sa toto spojenie zdá byť extrémne dôležité a obe strany majú záujem ho hneď začať rozvíjať, je to v poriadku. Horšie je, ak to nikam nesmeruje. Poviem vám príklad.

Asi pred 5 rokmi som bol na jednej medzinárodnej marketingovej konferencii, na ktorej sa zúčastnilo približne 1000 ľudí z rôznych krajín sveta. Samozrejme, chcel som spoznať nových ľudí, vybudovať si sieť, no nevedel som veľmi ako, a moja povaha mi skôr bránila než pomáhala. Napriek tomu som sa zoznámil s niekoľkými zaujímavými ľuďmi. V čom je teda problém?

Mohol som sa zoznámiť aj s oveľa väčším počtom ľudí, ak by som nestrávil asi 2 hodiny s jedným človekom. Chlapík pracoval pre SONY v Londýne, a našli sme spoločnú reč. Ja som v tom čase navštívil Londýn už dvakrát (dnes je to už na čísle 10 J), obaja sme boli tenisoví fanúšikovia + sme sa mohli rozprávať o tom, čo sme počuli a videli na konferencii. Zdalo sa to byť ideálne. A aj by bolo, ak by rozhovor trval 15 minút, a nie 8 krát dlhšie.

Spätne si myslím, že ja som rozhovor predlžoval, pretože som bol rád, že konečne networkujem, a on pravdepodobne nevedel, ako ho slušne ukončiť. Napokon myslím, že som rozhovor ukončil ja, a ak si dobre spomínam, už som sa rozprával asi len s jedným alebo dvoma ľuďmi, a odišiel.

Bonus:

Koho osloviť ako prvého?

Ak v networkingu nie ste doma a nenabrali ste zatiaľ dosť sebavedomia, oslovte na najbližšej akcii človeka, ktorý vyzerá, že je na tom podobne. Na začiatok bude pre vás ľahšie osloviť niekoho, kto stojí bokom a pozoruje situáciu rovnako ako vy. Je veľká pravdepodobnosť, že rovnako zbiera odvahu a bude rád, že ho niekto oslovil.

Máte vlastný networkingový tip? Podeľte sa oň v komentároch. Čo pre vás v minulosti zafungovalo?