Čítali ste niekedy knihu, v ktorej síce boli inšpiratívne časti, ale zabalené do množstva „neužitočných“ strán? Pretože Usteľ si – je pravým opakom toho.

Usteľ si, je veľmi priama a konkrétna kniha plná zaujímavých myšlienok a príbehov o úspechu, vytrvalosti a nezlomnosti, vtesnaná do čosi viac ako 100 strán. Trúfam si povedať, že ak by chcel, tak by autor túto knihu vedel natiahnuť aj na dvojnásobok strán. To by však musel byť jej autorom niekto iný, a nie admirál William H. McRaven.

Admirál McRaven vo svojej knihe ponúka 10 životných lekcií, ktoré sa naučil počas jedného z najťažších vojenských výcvikov na svete – výcviku amerických jednotiek SEAL. Každú radu či odporúčanie sprevádza krátky, ale trefný príbeh z prostredia výcviku. Vďaka tejto maličkej knihe tak máte možnosť inšpirovať sa a získať 10 rád ako zmeniť svet, bez toho, aby ste museli byť po krk v bahne alebo absolvovať nočné plávanie v oceáne plnom žralokov.

Názov knihy je zároveň aj prvou radou, ktorú dostanete pri čítaní knihy – Usteľ si. Popri náročnosti výcviku a neustálom ohrození života, ktoré kadeti zažívajú, sa ustlanie postele môže zdať ako banalita. No admirál vás ľahko presvedčí o opaku:

„Nepohnuto som stál a sledoval inštruktora. Unavene sa zahľadel na posteľ. Naklonil sa nad ňu, aby skontroloval, či mám napnutú plachtu. Potom si poprezeral deku a vankúš, aby sa uistil, či sú správne upravené. Ďalej vopchal ruku do vrecka, vybral z neho mincu a niekoľkokrát ju vyhodil do vzduchu, aby mi dal na vedomie, že nasleduje posledná skúška. Po poslednom vyhodení vyletela vysoko do vzduchu a s ľahkým nadskočením dopadla na matrac. Odrazila sa niekoľko centimetrov nad posteľ, dosť vysoko, aby ju inštruktor mohol chytiť do dlane.

Inštruktor sa zvrtol tvárou ku mne, pozrel mi do očí a prikývol. Po celý čas ani nemukol. Správne ustlaná posteľ nebola ničím, za čo by som mal čakať pochvalu. Bola to moja povinnosť. Prvá úloha dňa, ktorú som musel urobiť správne. Dokazovala moju disciplinovanosť. Ukazovala cit pre detail a v závere dňa mi pripomenula, že som niečo urobil dobre a môžem byť na to hrdý, i keď je to  len maličkosť.“

Napriek tomu, že my nemáme jasne dané pravidlá ustlania postele, a nikto nás za deku položenú nakrivo nepotrestá, myšlienka tejto, aj všetkých ostatných rád je ľahko aplikovateľná do našich bežných každodenných životov. Usteľte si hneď ráno posteľ a prvú úlohu dňa máte úspešne za sebou. Vybudujete si tak časom užitočný zvyk a rutinu. No nie je skvelé mať za sebou splnenú úlohu ešte skôr ako si dáte šálku kávy?

Aj keď knihu určite zhltnete za menej ako dve hodiny, odporúčam vám z času na čas sa k nej vrátiť a prečítať si ju znova. Stane sa vašou malou príručkou motivácie, ku ktorej sa, vďaka jej kompaktnosti, môžete neustále vracať.

Určite stojí za to, zahrnúť ju do svojej knižnice.

Knihu nájdete v Martinuse.